Sunday 25 September 2011

Jangan Main Api

tatkala mereka berlari keluar menyelamat nyawa,
ada yang bergegas masuk
Api sememangnya banyak memberi manfaat dalam kehidupan manusia seharian. Kita menggunakan api untuk memasak makanan, menerangi kegelapan malam, menghangatkan badan tatkala kedinginan, menghalau haiwan liar, kita gunakan untuk membersih sampah di halaman rumah, atau sekurang-kurangnya kita menyalakan rokok di bibir mulut! Semua itu berlaku tatkala api masih kecil, masih dalam kawalan dan pengawasan kita.
Tetapi apabila api telah bertukar sifatnya menjadi kebakaran dan tidak ladi terkawal dan di luar pengawasan kita, atau bertukar menjadi bencana, ketika itulah dia mengancam. Mengancam nyawa dan harta benda. Seperti kata pepatah Melayu, api sewaktu kecil dialah kawan, bila besar dialah lawan.
amukan tiada mengenal siapa, apa..
hadirnya mengundang duka dan nestapa
Api tidak memilih siapa untuk menjadi mangsanya, tidak kira melayu atau cina, iban atau india, tua atau muda, lelaki atau wanita, ibu atau bapa, cacat atau semperna, apa yang dia tahu membakar. Ia juga tidak memilih di mana tempatnya. Di bandar atau desa, dangau atau istana, rumah kaya atau yang hina-dina, dia tahu merebak sehingga habis semua. Api juga tidak memilih masa, bila ia akan terjadi. Pagi atau petang, siang atau malam, sedar atau jaga. Semuanya boleh berlaku tatkala kita alpa dan lupa.
Oleh itu, berwaspada selalu. Kita boleh elak kejadian kebakaran daripada berlaku. Sekali ia berlaku, ia memberi kesan setiap waktu. Ingat tiada peluang kedua bila berhadapan dengan kebakaran, sama ada nyawa kita terancam dan menjadi korban, sama ada harta kita musnah menjadi arang, kitalah yang harus mulakan. Anda mampu mencegahnya. Keselamatan nyawa dan harta benda tanggungjawab kita!

No comments:

Post a Comment

Tambah kaps