Friday 15 July 2011

Kenapa Memerang Membunuh Anak Kura-Kura

Seekor Memerang telah ditangkap kerana disyaki membunuh anak Kura-Kura. Setelah disoal-siasat, sang Memerang mengaku bahawa dia telah memijak seekor anak Kura-Kura tetapi tidak tahu nasib anak Kura-Kura tersebut. Dia terus berlari kerana dia merasa amat takut kerana melihat seekor Sebarau memakai lilitan bengkung pada tubuhnya. Pada tanggapan Memerang, sang Sebarau telah mengisytiharkan perang terhadapnya.

Soal-siasat telah dibuat ke atas sang Sebarau. Sang Sebarau telah mengaku bahawa bahawa dia telah memakai bengkung pada tubuhnya tetapi bukan untuk berperang dengan sang Memerang, sebaliknya dia telah melihat seekor Udang telah keluar dari persembunyiannya dengan membawa sebatang tombak, dan dalam fikirannya mungkin ada sesuatu yang tak kena berlaku di sekitar kawasan itu. Apabila sang Udang ditanya mengapa membawa tombak sewaktu keluar rumah yang menyebabkan ketakutan sang Sebarau, dia menjawab dia telah ternampak sesuatu ditangan sang Ketam. Katanya sang Ketam telah membawa sesuatu senjata besar seperti penyepit di kedua belah tangannya, jadi sebagai langkah berjaga-jaga dia membawa tombak itu untuk keselamatan diri.

Tibalah sang Ketam disoal-siasat, dia mengaku telah membawa senjata di kedua-dua belah tangannya kerana melihat seekor ibu Kura-Kura membawa perisai besar di atas belakangnya. Dan tiba giliran ibu Kura-Kura ditanya mengapa dia membawa perisai (cengkerang) bersamanya, dia berkata telah melihat seekor memerang datang dan khuatir akan keselamatan anaknya.


Siapa salah fikir-fikirkan sendiri hehe..
(cerita ini diceritakan oleh seorang kawan masa budak-budak dulu, tapi sekarang dah arwah)

No comments:

Post a Comment

Tambah kaps