Saturday 19 March 2011

mencuba sesuatu yang baru

Hari ini ambo mengambil keputusan, nak cuba sesuatu yang baru-lain dari biasa-iaitu ambo ambik keputusan buka blog ni. Selama ni kita asyik borak je, dari wakaf di tepi jalan hinggalah ke kedai kopi (walaupun tiap kali masuk ambo oder teh hehehe). Pendek kata mulut tak lenguh bercakap. Idea, fuh! Bukan main hebat..mengalahkan wakil rakyat kita di dewan nu..tapi bila balik rumah rasanya satu pun tak melekat dalam otak ni..mengapa yek?

Tapi bila buka blog je, masa nak tulis di dada blog ni dah mula kering kontang idea, agaknya terbantut dek kerana memikirkan apa yang ditulis nanti betul ke nahunya, orang boleh terima ke?. Buntu ambo dibuatnya..al-maklumlah semenjak lepas alam persekolahan ini, hubungan akrab ambo dengan pena tu agak jauh jarak dan waktu dan memang renggang. Malah ambo selalu menunjukkan 'ego' dengan berkata : mata pen kecil le, besar le, tak sedap menulis le. kalau rajin pun menulis, banyak pulak conteng-conteng sebab ayat tak menyengat la.. tulisan buruk la, idea putus-putus la.. macam-macam!

Inilah hakikat sebenarnya, hari ini ada pelbagai media yang boleh dimanfaatkan oleh kita untuk sama-sama berkongsi pendapat. Ambo pun tahu, tak semua idea kita cakap atau tulis itu boleh diguna pakai, tapi tak semuanya tak boleh dipakai dan disisih begitu aje. Setiap orang ada citarasanya tersendiri dan kena hormatinya. orang kita ni, kalau bab cakap memang bagus. Tapi bab tulis menulis..berat sikit hehehe. Kita tengok la orang kita dari yang tak pernah belajar bahasa pun, oleh kerana dari kecik dah biasa cakap bahasa tu dia boleh jadi penutur yang baik.
 
Tiap kali ambo cakap, jarang orang boleh ingat begitu jugak sebaliknya bila orang cakap je ambo langsung tak ingat. Sebab apa? Mungkin magnet ingatan kita lemah agaknya atau bila kerap kali tersepak tunggul kayu tengah jalan atau ingatan kita tumpah bersama dengan latah dengan menyebut benda yang bukan-bukan tu!
Sesekali nak jugak menulis, kerana menulis ni sampai bila-bila orang boleh ingat, tak ingat boleh baca semula berulang kali, selagi apa yang ditulis tu tak hilang atau musnah. tetapi di mana? Pada apa? Kertas atau pada dinding atau batu-batu gua?

Tapi hari ini lain, dengan tekad dan nekad, dengan ini, melalui 26 aksara rumi ini, kalu boleh ambo nak cantum-cantumkan agar membentuk suku-kata yang elok-elok. Lepas tu ambo cantumkan lagi untuk jadikan ayat, ambo akan menulis apa sahaja yang mampu ditulis asalkan jangan melanggar batas-batas agama, dan tak lari dari peraturan bahasa (agaknya), ruang dah ada dengan tulisan secantik ini bolehlah agaknya ambo menulis semoga ia kekal untuk tatapan siapa saja yang ingin membaca, tidak lagi seperti di wakaf tepi jalan tu..insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Tambah kaps